“CO KRYJE ZACHOWANIE?”
Gdy Helenka była małą dzidzią i większość czasu spędzała przy piersi, mogłam ten czas poświecić na czytanie książek – poradników dla rodziców. Muszę przyznać, że szło mi bardzo dobrze i pochłaniałam kolejne pozycje, aż Hela poszła w świat, a razem z nią mój czas na czytanie. Jednak od jakiegoś czasu staram się znaleźć każdego dnia kilka chwil na dorosłą lekturę, aby być lepszą mamą, mieć odniesienie do tego, co dzieje się w naszym domu oraz po prostu skupić myśli na czymś innym niż przez 90% dnia.
Bardzo niedawno dzięki uprzejmości Wydawnictwa Harmonia (OFERTA WYDAWNICZA – KLIK), do moich rąk trafiła książka autorstwa Mony Delahooke “Co kryje zachowanie? Jak nauka o mózgu oraz współczucie pomagają zrozumieć i rozwiązać trudności behawioralne dzieci” i dziś chcę napisać o niej kilka słów, ponieważ uważam, że to bardzo wartościowa pozycja.
PS czytaj do końca, bo mam niespodziankę!
“Co kryje zachowanie? Jak nauka o mózgu oraz współczucie pomagają zrozumieć i rozwiązać trudności behawioralne dzieci”
Autor: Mona Delahooke
Wydawnictwo: Grupa Wydawnicza Harmonia
Oprawa: miękka
Ilość stron: 368
Premiera: 21.07.2021
Opis z okładki: autorzy książek poświęconych trudnym zachowaniom u dzieci zbyt często opierają się na uniwersalnym podejściu, nie uwzględniając stanu autonomicznego – połączenia między mózgiem a ciałem. Nie biorą też pod uwagę indywidualnych różnic oraz typowych dla danej osoby mocnych i słabych stron. Ponadto większość ludzi analizujących trudne zachowania nie bada ich w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. W rezultacie wiele opracowanych programów postępowania nie przynosi oczekiwanych skutków, ponieważ brakuje tam spójnego uzasadnienia albo myśli przewodniej.
Celem niniejszej książki jest ukazanie nowego kontekstu służącego zrozumieniu trudności behawioralnych oraz przedstawienie planu umożliwiającego podejmowanie decyzji uwzględniających zarówno mózg, jak i ciało dziecka. Choć w ciągu ostatnich 30 lat zaobserwowaliśmy gwałtowny postęp w zakresie badań dotyczących mózgu, to jednak zaczynamy dopiero przekładać zdobytą wiedzę na praktyczne zastosowanie. Z doświadczenia autorki tej publikacji wynika, że prace doktora Stephena Porgesa, neuronaukowca, dotyczące teorii poliwagalnej, a zwłaszcza jego koncepcja neuropostrzegania, stanowią najlepszy, nowy sposób spojrzenia na dzieci z trudnościami w zachowaniu oraz ich rodziców, a także ich wspierania.
Nie będę ukrywać, że w naszym domu jest dużo emocji. Dziewczynki bardzo często kłócą się o byle co, krzyczą i nawet biją się. Niestety żaden poradnik jak dotąd nie dał mi uniwersalnej odpowiedzi jak sobie z tym poradzić. Dzięki książce “Co kryje zachowanie?” olśniło mnie, że przecież Zuzi i Heli nie mogę “analizować” przez ten sam pryzmat, przecież to dwie odrębne osoby, a co w ogóle najciekawsze sama doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że są od siebie zupełnie inne. Już w pierwszym rozdziale czytamy: “(…) Rozumienie różnic indywidualnych każdego dziecka pomaga nam dostosować do niego nasze metody relacyjne i terapeutyczne.”
Dlatego wszystkie poradniki, które wcześniej czytałam, choć istotnie świetne, zawierały jedynie ogólne wskazówki, nie gotowy przepis na sukces. Warto o tym pamiętać szukając rozwiązania konkretnego problemu.
Pomimo, że książka ma ponad 300 stron, czyta się ją na prawdę szybko. Zbudowana jest tak, aby można było po każdym rozdziale usiąść oraz uporządkować sobie w głowie zgromadzoną wiedzę. Mamy tu 9 rozdziałów, a w każdym z nich podrozdzaiły zawierające dużo jasno opisanej teorii, przykład z życia oraz testy na podsumowanie. Moją uwagę najbardziej przyciągnął rozdział 6 – “Praca nad trudnościami”, w którym omówione zostały zagadnienia takie, jak: zabawa jako ćwiczenie neuronalne, jak nauczyć dziecko rozpoznawać i nazywać własny stan autonomiczny czy pomaganie dziecku w znajdowaniu własnych rozwiązań. Drugi rozdział, do którego na pewno będę wracać, to ostatni 9 – “Nadzieja na przyszłość. Teraz mnóstwo pracy”, w zasadzie podsumowujący poprzednie oraz mówiący o pokonywaniu negatywnego nastawienia, promowaniu szczęścia, a także o tworzeniu pozytywnych doświadczeń u dziecka oraz rodzica.
Jak to jest z tą górą lodową?
Co podpowiada zachowanie?
Jakich reakcji dzieci nie są w stanie kontrolować?
Czy ważne jest poznanie przyczyna zachowania?
Jak reagować?
Dlaczego wrzucamy wszystkie dzieci do jednego worka?
Dlaczego tak łatwo oceniamy?
Odpowiedzi na te pytania ukryte są w “Co kryje zachowanie?”
Do mnie książka “Co kryje zachowanie?” trafiła. Dedykowana jest dla rodziców oraz nauczycieli dzieci i młodzieży, także z autyzmem. Jej autorka Mona Delahooke to licencjonowana psycholożka, posiadająca ponad 30-letnie doświadczenie w opiece nad dziećmi. Skupia się na promowaniu opartych na relacjach i współczuciu interwencji neurorozwojowych, podejmowanych z myślą o dzieciach z różnicami rozwojowymi, behawioralnymi, emocjonalnymi oraz ujawniającymi się w uczeniu.
Przekonaj się czy ta książka jest dla Ciebie!
Do 31.10.2021 możesz zamówić ją 10% taniej z kodem AP_COKRYJE, zostawiam link:
KARTY ANALIZY, DZIĘKI KTÓYM ODNIESIESZ PRZECZYTANE TREŚCI DO SWOJEJ RODZINY
PO WIĘCEJ TREŚCI ZAJRZYJ TUTAJ