ALGORYTM INSTAGRAMA DA SIĘ LUBIĆ!

Myślę, że większość z nas na słowo algorytm dostaje dreszczy. Słowo to jest dla nas – zwykłych użytkowników Instagrama oraz innych social mediów, niczym tajemnica, którą każdy pragnie odkryć. Równocześnie, nie ma się co oszukiwać, większość z nas traktuje algorytm jak wroga. A TO NIEWŁAŚCIWE PODEJŚCIE! Dziś będzie o tym, jak z algorytmu zrobić swojego najlepszego przyjaciela. Warto też wspomnieć na samym początku, że Instagram nie opiera się na jednym, a wielu algorytmach, inny dla postów, relacji i reels, które mają dostosowywać treści do naszych preferencji, aby kolokwialnie mówiąc, miło nam się korzystało. Co więcej korzystało długo, ponieważ wszystkie portale społecznościowe mają na celu zatrzymanie użytkownika jak naj dłużej.

Zastanawiasz się jak być widocznym dla szerszego grona? Otrzymywać podpowiedzi treści, które są w obszarze Twoich zainteresowań? Czytaj dalej!

ALGORYTM = PRZYJACIEL

JAK TO MOŻLIWE?

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – DARMOWA REKLAMA

Algorytm = przyjaciel? Tak, to możliwe i uwierz mi tak jest. Kiedyś wyświetlanie postów na Instagramie było chronologiczne, czyli w kolejności dodania według daty. Jednak w związku z tym, że platforma znacznie się rozrosła, konieczna była zmiana i obecnie algorytm wyświetla treści, które potencjalnie, według jego oszacowań, mogą zainteresować Cię najbardziej. To znaczy: jeśli w ostatnim czasie najczęściej wchodzisz w interakcje z postami o książkach dla dzieci, takie dostaniesz w pierwszej kolejności. Co więcej, obliczenia IG odnoszą się też do tego, które treści zajmują odbiorcom najwięcej czasu (są czytane, komentowane), wtedy te posty wyświetlane są najwyżej. Rozumiesz już, że to nie algorytm działa nie na Twoją niekorzyść? Zamiast marudzić i zganiać na oprogramowanie, które nie ma uczyć, że Cię nie lubi, zacznij działać, a jak dowiesz się czytając dalej.

WAŻNE: Chcesz wspierać ulubionych twórców? Zostaw serduszko, kliknij “więcej” i prześledź chociaż tekst oczami, może jednak coś Cię zainteresuje lub wyłapiesz pytanie, które autor zadał w treści 🙂

Ponadto Instagram oraz wszystkie media społecznościowe to najlepszy przyjaciel każdego przedsiębiorcy. Dlaczego? Ponieważ to platformy darmowej reklamy (prawie całkiem darmowej, nie licząc oczywiście czasu, zaangażowania lub płatnych reklam), ale tak, prowadząc konto na Instagramie jako twórca, firma możesz gratis rozwijać swój biznes i algorytm Ci w tym pomoże. Nie było to zamysłem twórców aplikacji SM (social media), ale to taki miły skutek uboczny. To, co już pisałam powyżej, podpowiadając użytkownikom Twoje wartościowe i ciekawe treści! Przyjaciele pomagają sobie wzajemnie, więc przejdziemy teraz do momentu, w którym wkraczasz TY!

TY = PRZYJACIEL ALGORYTMU

TAK TO MOŻLIWE!

GROMADŹ WOKÓŁ SIEBIE LUDZI

Mam wrażenie, że niedługo słowo “społeczność” stanie obok “algorytm” w kategorii nie lubię. Ucząc się tajników IG widziałam to słowo w najrówniejszych zdaniach i znaczeniach: buduj społeczność, zaangażowana społeczność, zamień społeczność na klientów … Dlatego ja dziś powiem inaczej – gromadź wokół siebie ludzi. Zyskaj ich szczerą sympatię, wzbudź i utrzymaj zainteresowanie. Jeśli zaangażowanie w relację będzie obustronne, to sytuacja WIN-WIN.

SYMPATIA I ZAINTERESOWANIE. Bardzo istotne tu jest, że niestety wielu twórców zachodzi w głowę jak zdobywać wciąż nowych odbiorców, a kluczowe jest to, aby dbać o tych, których już mamy! Jak to zrobić:

  • Dawaj wartość, czyli twórz ciekawe treści, wypowiadaj się w ważnych kwestiach, nie bój się zajmować stanowiska i mówić o własnych poglądach. Dziel się tym, co tworzysz (niech to będą naprzykład darmowe materiały), dziel się wiedzą ekspercką. Bądź kimś i bądź w tym konsekwentny.
  • Nie osiadaj na laurach. Twoje treści wywołały burzę, to nie znaczy, że już jesteś gwiazdą. Twoi obserwujący będą oczekiwać od Ciebie tych wartości. To może brzmi jak presja, ale nie zawsze musi to być TOP OF THE TOP, wystarczy, że wciąż będzie dobre.
  • Twórz jakość – rób dobre zdjęcia, pisz bez błędów, przejrzyście.
  • Idź do ludzi i zostawiaj ślad po sobie.
  • Rozmawiaj ze swoimi obserwującymi.
  • Przełam się i pokaż się (więcej o tym jak to zrobić będzie w osobnym artykule).

STATYSTYKI = PRZYJACIEL

NIE DLA, ALE Z!

TWÓRZ NIE DLA STATYSTYK, ALE ZE STATYSTYKAMI!

Wiem, że odzew naszych odbiorców, którego mamy obraz w statystykach jest ważny, ale nie możemy patrzeć na nie jak na cel. Spróbuj wyciągnąć z tych zestawień jak najwięcej ważnych informacji dla siebie:

  • co jest najbardziej lubiane,
  • co najczęściej komentowane,
  • ca najchętniej zapisywane,
  • które posty przyprowadziły najwięcej nowych osób,
  • w jakich porach Twoich obserwujący są najbardziej aktywni.

Statystyki to cenne źródło informacji, dzięki którym możesz doskonalić swoje treści. Co oczywiście pomoże algorytmowi zdecydować czy jesteś HOT or NOT 😉

WAŻNE: statystyki będą działać na naszą korzyść jeśli nie będziemy korzystać ze wspomagaczy, czyli GRUP WSPARCIA. Jeśli nie wiesz co, to jest, to chwała Ci za to! Ja nie lubię, nie korzystam, nie popieram! Grupa wsparcia inaczej kółko wzajemnej adoracji, to grupa osób, które na tylko sobie wiadomych zasadach, wzajemnie “się wspierają”. I ok, niech sobie myślą, że to jest na ich korzyść, ja zawsze będę powtarzać, że to strata czasu i temat rzeka, który wyleję w osobnym wpisie. A teraz wracając do statystyk, jeśli działasz w grupie, wchodzisz w interakcje z treściami, bo musisz, które Cię nie interesują, ale IG i tak myśli, że jest inaczej. Przez co algorytm nie będzie mógł przecedzić treści i dać Ci tego, co chcesz.

ALE TO NIE WSZYSTKO!

CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ?

Jest już długo, dlatego postaram się resztę ułożyć w krótką checklistę, co jeszcze możesz zrobić aby algorytm stał się Twoim przyjacielem.

  1. Stosuj w swoich postach CALL TO ACTION (CTA), pisałam już jak to robić, ale przypomnę – nie wszystko na raz, jedno wyraźne wezwanie, na którym najbardziej Ci zależy.
  2. Twórz angażujące relacje, używaj naklejek. Pokaż siebie.
  3. Rób porządki na koncie – usuwaj nieaktywnych obserwujących oraz osoby, które obserwujesz. Puste konta, boty.
  4. Zaplanuj swoje działania.
  5. Twórz spójny wizualnie oraz autentyczny profil.
  6. Zadbaj aby pierwsze sekundy na Twoim koncie sprawiły, że ludzie będą klikać “follow”. Jak to zrobić? Odsyłam Cię tutaj: JAK ZROBIĆ DOBRE PIERWSZE WRAŻENIE
  7. Bierz pod uwagę trendy, sprawdzaj co ludzie chętnie klikają.
  8. Używaj popularnych #, ale mieszaj je z tymi niszowymi.

Mam nadzieję, że udało mi się udało (chociaż w pewnym stopniu) przekonać Cię, że algorytm to nie Twój wróg. W moim odczuciu to bardziej działa w drugą stronę, bo to Ty jako twórca i odbiorca treści masz na niego największy wpływ. Zatem jeśli oczekujesz efektów, nie marudź, tylko działaj! Zapraszam Cię do dyskusji, możesz skomentować ten wpis lub odezwać się do mnie na IG: PRZYBYLSKA TWORZY

Dodaj komentarz