DOBRE MANIERY NA INSTAGRAMIE

Odpowiadać na komentarze? Dziękować za spam serduszek w relacjach? Jak stosować CTA? Odpowiedź na te oraz kilka innych pytań dotyczących tego jak zachować się na Instagramie znajdziesz w tym wpisie, zapraszam do lektury.

Konto na Instagramie każdy ma prawo prowadzić jak chce – to wiadomo, nie zaprzeczam. Są jednak pewne wytyczne, dzięki którym jesteśmy w stanie szybciej rozwijać profil czy docierać do szerszego grona odbiorców. Istnieją, też sprytne insta-sztuki bardziej lub mniej legalne, ale dziś nie o nich ;). Dziś chcę Ci opowiedzieć o dobrych manierach, które sprawią, że Twoi odbiorcy poczują, że jesteś człowiekiem z krwi i kości oraz, że bardziej zależy Ci na relacjach, niż na ewentualnych profitach prowadzenia konta w social mediach.

KAŻDA REAKCJA TO FORMA WSPARCIA

Dzisiejszy wpis będzie miał nieco inna formę niż poprzednie. Będzie więcej tekstu, ale postaram się aby czytało się szybko. Jeśli nie masz pewności czy nic Ci nie umknęło, zajrzyj do zakładki ROZWÓJ INSTAGRAMA i upewnij się! KLIK

Jeżeli jesteś na bieżąco, zapraszam po nowe treści.

BUDUJEMY SPOŁECZNOŚĆ NIE SATYSTYKI

SKUP SIĘ NA RELACJACH

Zanim przejdę do konkretów, muszę Cię uprzedzić, że to nie będzie lista insta-tricków, dzięki którym podbijesz media społecznościowe. W głównej mierze będzie to lista rzeczy, o których warto pamiętać zanim wpadniemy w szał serduszkowo-zasięgowo-statystykowy. Nie twierdzę, że to jest zupełnie nie ważne, bo tak nie jest. Statystyki to istotny feedback, z którego możemy wyczytać wiele danych, a dzięki nim doskonalić publikowane treści. Również sposób, w jaki reagują nasi odbiorcy to cenna informacja, w którą stronę powinniśmy iść.

Jednak aby się nie zatracić, już na samym początku radzę – bądź sobą i rób swoje! Plus od razu zaznaczam, że piszę z założeniem, że tworzysz z pasją, dla ludzi.

INSTA SAVOIR-VIVRE:

  1. Komentarze, wiadomości – w dobrym tonie jest odpowiadać na komentarze, a już zdecydowanie na wiadomości prywatne (oczywiście normalne wiadomości, nie spam czy hejt). Masz do dyspozycji polubienie komentarza, odpowiedź, a także odpowiedź w formie wiadomości jeśli treść mogłaby być na przykład zbyt osobista. W komentarzach zadawaj pytania, angażuj się. A jeśli komentujesz u kogoś przeczytaj post, upewnij się czy autor nie zadał w nim pytania, bo jeśli tak, to “Super” lub coś w tym stylu będzie źle odebrane. Obecnie niemile widziane jest również komentowanie w sposób: “Fajne zdjęcie, zapraszam do mnie”. Niby najlepiej mówić prosto z mostu, ale z tego, co wiem, to nie jest dobra praktyka. Jeśli chcesz zaprosić kogoś do siebie, zachęć w mniej nachalny sposób.
  2. Oznaczanie – zdecydowanie należy oznaczać współprace. Jeśli promujesz jakiś produkt, bo go otrzymałaś/łeś nie oszukuj, że to Twój zakup. Możesz dodać #wspolpraca, oznaczyć firmę na zdjęciu, zaznaczyć, że jest to post sponsorowany lub po prostu w treści napisać: “post powstał we współpracy z …”. Drugą rzeczy, którą warto oznaczyć to źródło inspiracji. Temat rzeka, wiem … Nie ma nic złego w szukaniu inspiracji, ale warto zaznaczyć, że to lub tamto widziałaś/łeś u kogoś. Wiem, że zdarzają się plagiaty, kropka w kropkę, lecz jeśli robisz czyjś pomysł po swojemu, oznacz – myślę, że tamtej osobie zrobi się miło i na przykład polubi, skomentuje czy udostępni Twoją pracę. Trzecią rzecz, którą fajnie oznaczyć, jest zakup z czyjegoś polecenia. Zastanawiasz się czy ktoś kupuje polecane przez Ciebie produkty, a Ty ile razy zrobiłaś/łeś takie zakupy? Daj znać, że korzystasz z poleceń innych, pokaż, że nie tylko reklamujesz swoje współprace.
  3. Treści – kolejny poniekąd łączy się z poprzednim. Pamiętaj, że nikt nie ma monopolu na treści publikowane w Internecie, dlatego nie rzucaj mięsem w osobę, która opublikowała coś podobnego jak Ty. Jeśli skopiowała i nie oznaczyła, no to jej sumienie, ale nie koniecznie musiała zobaczyć to u Ciebie. Dodatkowo miej na uwadze to, że w mediach społecznościowych są fale i mody, dlatego treści mogą być zbliżone.
  4. Wzajemność – ten punkt chyba powinien być pierwszy! Instagram stoi na wzajemności. Oddawaj serduszka i komentarze. Zaglądaj do osób, które są u Ciebie aktywne, ale również do takich, które już dawno u Ciebie nie były. Daj coś z siebie, a jeśli nie przyniesie to efektu, rozważ usunięcie takiej osoby. Co więcej jeśli ktoś zrobi Ci spam serduszek na koncie, nie dziękuj w relacjach, tylko idź zrobić to samo!
  5. Relacje – zdarza się, że publikując relację, oznaczasz konto, przeważnie większe, w nadziei, że zostanie posłane w świat. Jeśli masz układ z kimś, to fajnie, korzystaj, ale niekoniecznie fajne jest oznaczanie kogoś bo tak, na każdej swojej relacji. Wiem, że to jest dość delikatny temat i nie chcę nikogo urazić, ale informowanie o nowych postach to Twoja sprawa. Jeżeli robisz to aby poinformować tą osobę o nowym wpisie, lepiej skorzystaj z opcji wyślij post. Z drugiej strony medalu, nie musisz udostępniać wszystkiego, na czym Cię oznaczono!
  6. CTA – wielu insta-guru uczy o tym, jak prawidłowo korzystać z CTA, czyli call to action (wezwanie do reakcji) i przede wszystkim zwracają uwagę na to, aby wybrać jedną konkretną reakcję, której oczekujemy. OSOBIŚCIE nie jestem ogólnie fanką CTA, bo szczerze mówiąc sama wiem, co mam zrobić z postem i nikt mi nie musi mówić, ale jeśli czujesz, że potrzebujesz motywować swoich odbiorców w ten sposób, zrób to dobrze. W treści wpisu zadaj pytanie, w podsumowaniu napisz czego oczekujesz od czytających – polubienia, komentarza, udostępnienia czy zapisu, ale nie wszystko na raz. Pamiętaj, że w nadmiarze treści, Twoi odbiorcy mogą nie mieć czasu na wszystko, mogą nie umieć się zdecydować na jedno i w efekcie nie zrobią nic.
  7. Ankiety – miłym zwyczajem jest branie udziału w ankietach, które widzisz w relacjach. Bierz w nich udział. Rozumiem, że masz opory przed pytaniami otwartymi, ale gdy masz do wyboru kawa czy herbata, rolki czy rower, to chyba wiesz co wybierasz. Wracając tu do punktu 7, wzajemność Ty nie reagujesz u mnie, ja nie reaguję u Ciebie.
  8. Higiena treści – podziel swój wpis na części. Oczywiście jeżeli piszesz kilka zdań, nie ma takiej potrzeby, ale przy recenzji lub dłuższym opisie warto podzielić treść na trzy części – nagłówek (dobry nagłówek sprawi, że ktoś kliknie “więcej”), główna treść i podsumowanie z pytaniem i CTA.
  9. Rozdania materiałów za darmo – tutaj dziękuję Ani @mama.ma.pomysl.na za podpowiedź. Często twórcy, w tym ja, rozdają na przykład darmowe materiały, w treści określają warunki, jakie należy spełnić aby je otrzymać. Niestety często zdarza się, że chętni tym warunków nie spełniają, ale oczekują, że za darmo i tak dostaną. To, że coś jest za free, nie oznacza, że nie wymagało pracy i wysiłku. Uważam, że z przyzwoitości należy spełnić kryteria. Ponadto nie w porządku jest aby zaobserwować czyjeś konto, aby coś dostać, a po tym dać unfollow. Tyczy się to rozdań za darmo, jak i tych z nagrodą.
  10. Hasztagi – po pierwsze nie używaj # tylko po to, aby zwiększyć sobie wejścia i polubienia. Za ich pomocą opisuj swoje treści. Zadbaj o to, aby trafiały do odpowiednich woreczków, bo nawet jeśli pierwszego dnia ruch będzie większy, to później nikt nie będzie szukał Twojej na przykład recenzji książki pod #inspiracjedlawnętrz. Po drugie, to, że należy dbać o swoje # już pisałam, ale jeśli ktoś prowadzi wyzwanie i dziennie pojawiają się pod # dziesiątki zdjęć, nie pisz wiadomości z pretensjami, że organizator nie komentuje Ci zdjęć, ponieważ nikt nie spędza całego dnia na IG. Wiem, tutaj może się pojawić pytanie: to po co organizować wyzwanie? Na przykład po to, aby pod konkretnym # zebrać inspiracje dla Ciebie i innych oraz zmotywować do działania.

SAVOIR-VIVRE NA INSTAGRAMIE

Ale się rozpisałam! Jednak myślę, że jeśli większość użytkowników będzie pamiętać o tych zasadach, będzie nam się wszystkim lepiej korzystało z aplikacji, która daje nam tak wiele możliwości. Warto też podkreślić, że punkty, które wymieniłam wpłyną na zwiększenie zaangażowania, a także zasięgów Twoich treści.

Zapraszam Cię do komentowania tutaj oraz wymiany wiadomości na moim IG @przybylska_tworzy KLIK, chętnie się dowiem czy zgadzasz się ze mną oraz czy chcesz coś dopisać do mojej listy.

Mój świąteczny ebook Wyjątkowy Kalendarz Adwentowy z zadaniami na cały adwent czeka na Ciebie w sklepie:

2 komentarze do DOBRE MANIERY NA INSTAGRAMIE

Skomentuj Arek Anuluj komentarz