NUDISZ SIĘ NA INSTAGRAMIE?

Dlaczego zaczynasz obserwować jakiś profil? Zachwycasz się treściami lub formą ich pokazania? Przyciąga Cię różnorodność? A może zgadzasz się z poglądami twórcy? Niezależnie od tego jaki masz powód aby kliknąć “follow”, na początku z pewnością zaglądasz częściej do tej osoby. Śledzisz na bieżąco, przeglądasz starsze treści. Szukasz powodu aby podtrzymać to swoje zauroczenie i na szczęście przeważnie ono trwa. Może już z mniejszą częstotliwością, ale zaglądasz, angażujesz się. Jednak bywa i tak, że po kilku tygodniach stwierdzasz meehh nuda …

Dziś zapraszam Cię na wpis o tym, jak nie stać się takim “meehh” dla Twoich obserwujących i ich nie tracić. Co zrobić, aby na Twoim profilu nie wiało nudą? Chcesz poznać odpowiedź na to pytanie, zapraszam do lektury!

OBSERWUJĄCY/OBSERWOWANI

JAK TO Z NIMI JEST?

Na początek szybkie przypomnienie! Po wejściu na swoje konto, po prawej, obok zdjęcia profilowego masz trzy wartości: pierwsza to ilość opublikowanych postów, druga to ilość osób, które obserwują Twój profil (obserwujący), zaś trzecia to ilość osób, które sama/sam obserwujesz (obserwowani).

Obecnie wyznacznikiem fejmu jest mieć jak największą różnicę pomiędzy obserwującymi, a obserwowanymi (chodzi o znaczną przewagę tych pierwszych). Każdy chce zdobywać jak najwięcej obserwujących, czasami sięgając po nieuczciwe praktyki. Sama obserwuję mniej osób niż mam fanów (nie liczę botów, które dostałam). Jest to związane z tym, że po pierwsze nie jestem w stanie bardziej zaangażować się w relacje z tymi osobami, po drugie nie zawsze jestem zainteresowana treściami, które publikują, po trzecie nie obserwuję pustych kont oraz usuwam je również z obserwujących. Jednak większa liczba “naszych fanów” wcale nie oznacza większego zaangażowania pod treściami, a według mnie jest to znacznie ważniejszy wyznacznik zaufania wśród odbiorców czy popularności.

Taki pęd do sięgania po więcej i więcej może zniechęcać naszych obecnych obserwujących. Dlaczego? Ponieważ pierwszą i najważniejszą zasadą dzięki, której nie będziesz tracić jest ZADBAJ O TO, CO MASZ!

DBAJ O OBECNYCH OBSERWUJĄCYCH

Dawaj im poczucie tego, że są ważniejsi dla Ciebie niż pozyskiwanie nowych osób. Dawaj wartość w różnych postaciach – darmowe próbki, posty naszpikowane wiedzą, rozrywkę, rozdania, angażuj się w ich treści, motywuj, pokazuj korzyści, wzbudzaj emocje, odpowiadaj na potrzeby. Budując relacje z osobami, które już są przy Tobie zyskasz o wiele więcej niż szukając wciąż więcej.

DLACZEGO NASI OBSERWUJĄCY ODCHODZĄ?

Masz aplikację do sprawdzania follow/unfollow? Odinstaluj ją! Jeśli podajesz w zewnętrznych aplikacjach swoje dane do logowania, możesz narazić swoje konto na bana, boty lub całkowitą jego utratę. Poza tym, uwierz mi, że po kilku dniach poczujesz się wolna/wolny i przestaniesz zwracać na to uwagę! Jednak doskonale rozumiem jak smutno jest gdy odchodzą kolejne osoby. Niestety to nieuniknione!

Odchodzą z wielu powodów i nie zawsze jest to nasza wina. Odchodzą, bo kończą swoją działalność na IG, bo zmieniają kierunek działania, bo stosowali metodę follow/unfollow (jeśli jeszcze nie wiesz czym jest ta metoda, to wyjaśniam, że działa to tak: dajesz follow przypadkowym setkom kont, czekasz na oddanie obserwacji, po czym sama/sam klikasz unfollow; chyba rozumiesz, że to nie do końca fajna metoda, a stosują ją nawet duże i popularne profile). Odchodzą, ponieważ nie zgadzają się z jakimś naszym poglądem lub w mojej branży – dzieci wyrosły i moje propozycje są nieadekwatne. Ja to rozumiem i nie ma co z góry przykładać do tego negatywnej łatki. Jeśli bardzo Cię to nurtuje – napisz do tej osoby, jest spora szansa, że dowiesz się czegoś cennego.

Osobiście jednak polecam spojrzeć na to pod kątem robienia porządków na profilu. Jeśli odeszła osoba, która nie dostała Twojej obserwacji (w powody nie wnikam, nigdzie nie jest napisane, że follow back jest obowiązkowe), ok widać, to było dla niej najważniejsze. Jeśli odeszła osoba, która nigdy nie zaangażowała się w Twoje treści, również nie ma powodu do rozpaczy. Sztuczny tłum na profilu nie jest Ci do niczego potrzebny – wiem, to dość brutalne. Podobnie w przypadku mass followersów, czyli osób, które obserwują dużo kont, ponieważ jeśli ktoś obserwuje ponad 1500 profili, jest mała szansa, że wyświetlisz się na ich stronie głównej. Popatrz na to, jak na szansę zdobycia nowych zaangażowanych obserwujących.

WIEJE NUDĄ

JAK NIE DAĆ SIĘ NUDZIE?

NIE ZANUDZAJ

Instagram obecnie daje nam wiele możliwości aby pokazywać swoje treści kreatywnie. Aby nie zanudzać swoich odbiorców, a tym samym zminimalizować szanse na ich utratę, nie bój się próbować nowych rzeczy. Pisałam to już wcześniej i powtórzę, IG nagradza przez dobre zasięgi korzystanie z nowości. Gdy weszła muzyka do relacji – dodawaj muzykę, gdy wszyscy nagrywają reels (rolki) – Ty też spróbuj swoich sił. Jeśli nie wiesz jak to się robi, na pewno znajdziesz tutoriale na YT lub samym Instagramie.

Co jeszcze możesz zrobić?

  • zadbaj o jakość – ostre zdjęcia, ładny preset,
  • różnorodność treści (zastanów się co sama/sam najchętniej oglądasz, co przewijasz; wiem, że możesz mieć swój ulubiony kadr lub sposób aranżacji, ale spróbuj przeplatać treści),
  • bądź sobą – udawanie niczego Ci nie da, a jeśli pogubisz się, ludzie wyczują nieszczerość,
  • pisz prosto – nawet gdy przekazujesz wiedzę, postaraj się pisać prostym językiem,
  • nie stosuj zbyt wiele CTA (call to action) – ludzie poczują, że wymagasz zbyt wiele,
  • zapytaj odbiorców o zdanie – zrób ankietę, co chcą oglądać,
  • bierz udział w wyzwaniach lub stwórz własne,
  • pokaż kulisty swojej pracy/biznesu,
  • zainspiruj się u większych twórców – koniecznie oznacz skąd inspiracja,
  • zadbaj o jakość postów i relacji (stories).

Na koniec odsyłam Cię do wcześniejszego wpisu, w którym znajdziesz podpowiedź co publikować, aby wywołać konkretne reakcje. Dzięki temu może znajdziesz sposób na wyrwanie się z rutyny.

Nudzisz się na Instagramie? Chcesz o tym pogadać? Zostaw komentarz tutaj poniżej lub napisz na moim IG:

Dodaj komentarz